Beware of the brain fart!

Beware of the brain fart!

vineri, 25 septembrie 2015

Scandalul VW aka secretul lui Polichinelle

Mă... așa-mi place mie când descoperă unii apa caldă... ceva de speriat!

Ca să ne lămurim cum stă coada pe prună va trebui (știu că nu vă place da-i musai) sa intrăm nițel în istorie ți în partea tehnică:

- motorul diesel, deși consumă puțin, e foarte ”bășinos” iar emisiile lui sunt mai toxice decât cele de la motoarele pe benzină 

- pentru că din ce în ce mai mulți cetățeni se lăsau furați de mirajul consumului mic și duhoarea începuse să acopere orașele, producătorii de autoturisme trebuiau să vină cu o soluție. Marea găselniță a fost FILTRUL DE PARTICULE zis și DPF.

- DPF, cum și numele zice, filtrează particulele de funingine din gazele de eșapament ale mașinilor cu motoare diesel. Ca orice filtru, se ”încarcă” treptat și trebuie curățat. Curățarea DPF se numește ”regenerare”

- De unde știe mașina când e cazul să curețe DPF-ul? Are un senzor de presiune diferențială care măsoară presiunea gazelor de eșapament în fața și în spatele DPF, iar când vede că trecerea e ”sugrumată” dă comanda de regenerare. Mai mult decât atât, regenerarea va începe doar atunci când sunt întrunite și menținute simultan niște condiții (tehnice și de siguranță): turație minimă constantă peste 2500 rpm, viteză de deplasare minimă de 50 km/h, rezervor plin peste jumătate

- Curățarea se face ”adăugând” o cantitate suplimentară de motorină, care nu arde în cilindri ci ajunge în DPF și arde acolo împreună cu funinginea (din care mai rămân doar urme de cenușă). Iacătă, deci, cum curățarea ”depoluatorului” este un proces poluant.

- Niște motorină care ARDE într-un spațiu relativ închis degajă o cantitate enormă de căldură. Din această pricină regenerarea spontană (comandată de calculatorul mașinii) se face NUMAI ÎN MERS (astfel încât fluxul de aer să răcească DPF), niciodată când mașina stă pe loc pentru că există riscul de supraîncălzire.

- Există, la toate mașinile cu DPF, o limită de ”umplere” peste care regenerarea nu se mai poate face deoarece fluxul de gaze este restricționat, motiv pentru care aceste mașini au sisteme anti-prost. O mașină ”răs-turată” (nu răsturnată) pe loc are toate șansele să-și umple DPF peste limita regenerării, motiv pentru care turația motorului în stând pe loc este limitată.

CONCLUZII:
- limitarea turației motorului în stând pe loc este o măsură de protecție a DPF, nicidecum o țeapă pentru testele de poluare
- oricât de deșteaptă ar fi mașina, nu are capacitatea de a face diferența între un bou care vrea să se dea mare orăcăind motorul la semafor (înfundându-și DPF peste limita regenerării) și operatorul de la bancul de testare a noxelor - care pân-la urmă tot aia ar reuși să facă dacă insistă suficient.
- orice mașină diesel, cu DPF, poluează mai mult în mers decât în stând pe loc (iar dacă o oprești pe drum să-i faci testul și ai prins-o pe când se regenera - chit că procesul se întrerupe când mașina vede că a încetinit sau s-a oprit - căldura remanentă din DPF continuă să ardă la funingini minute bune emanând un căcălău de noxe).
-”the sophisticated software algorithm” pomenit în toate articolele care se reped în capul VW, nu e chiar așa de sofisticat dar e absolut necesar ca să nu ia troaca foc, în plus e cunoscut și acceptat de peste 6 ani

În aceste condiții, eu am două ÎNTREBARI:
- de ce s-a stârnit EPA (Environmental Protection Agency) abia acum?
- de ce, totuși, și-a recunoscut VW ”vina”, în condițiile în care tot ce v-am povestit mai sus e common knowledge de ani de zile?